Tuesday 17 May 2011

Oh, Kaunselor

Aku rasa aku dah jd mcm kaunselor dah skrg nih. Itu lah ape yg aku rasakan skrg nih.. tak tau knp, tp buat masa skrg nih je lah.. maybe waktu lain tukar perasaan lain pulak ke..haha.. mane tak nye, kebelakangan ini aku terlalu byk beri advice n sokongan moral (kot) pd rakan2 sedangkan aku sendiri tak ter-advice.. haha

sume gara2 bile start dpt result SPM aku dulu..  nk ckp hbt tuh xdelah n nk ckp lemah pun xde lah.. tp boleh lah sekadar cukup mkn utk msk matrikulasi johor.. n bile msk matrix, aku tak terduga plak jd ahli JPP??? (well, aku bknnye seorang yg berkaliber pun actually - ramai lg yg better n more eligible then me kott) tp tak mengapalah.. Allah lbh arif tentukan yg terbaik utk diri aku..  

since that time, aku berjumpa dgn ramai orang.. bkn hanya di Selangor dan Johor shj, malah dr seluruh malaysia.. tak kire lah sabah sarawak ke.. melayu, cina, india, kadazan ke.. sume aku dah jumpa.. yg plg seronok bila aku dpt jumpa kwn atau kenalan baru.. selain dpt blajar byk bnd baru, aku juga dpt kongsi latar belakang, pengalaman, n pengajaran.. sedikit sebyk dpt memotivate kan diri aku sendiri..

manusia ni biasa je.. xde pun super2 power.. malah kekurangan tuh ade lah.. thus, tak sume org blh buat ape yg kite boleh buat.. begitu juge sblk nye, blm tentu kite blh buat sume bnd.. so, xyahlah nak berbangga2, berbongkak2, beriak2, berangkuh2 sangat dgn pencapaian yg kite peroleh tuh..  sbb suatu hari nnt, mesti ade org yg dpt mengalahkan malah jauh lbh hbt drpd pencapaian kite sblm ini.. 

dr situ aku mula sedar.. semalang-malang nasib kite pun, sebenarnya ade lg org lain yg lbh malang drpd nasib kita..kite cume x bersyukur je ngan ape yg ade kat sekeliling kite.. yg kite hanya tahu cuma nak merungut, marah tak tentu fasal, buat vandalism, bergaduh, mengeluh, menangis spnjg hari, putus asa, menyeksa diri, n yg plg teruk skali bunuh diri..(ade gaya mcm Fadilah Kamsah tak? haha)  aku slalu ingatkan kat diri aku sendiri, "fikri.. behave yourself, behave yourself, behave yourself" cuz everyone knows (not all, actually) that, i'm a freaking weird.. sometimes aku buat bnd yg pelik2, chilidish, n bile org lain tgk aku, mcm.. ntah lah.. haha.. korg sendiri menilai..

so, bile ade sedara2 n member2 aku or even juniors pun.. ade problem ke, kekeliruan ke, or perlukan pendapat, kebiasaannya.. aku akan bg advice kat dorg secara percuma (if and only if dorg perlukan lah..) haha.. tak tau lah bergune ke tidak.. ntah lah.. aku rase dorg mcm,"hey, fikri.. u wanna listen my story?" n I was like, "yeah, for sure. why not? :)" LOL.  kpd sesapa yg pernah aku advice tuh, sorry kalu termenyinggung perasaan n terima jelah advice aku eh.. sbb aku ikhlas kalu bab2 nasihat2 org nih (walhal diri sendiri) haha.. xde nk dengki2 or tipu2..

tuntasnye pd hari ini.. korg kalau ade kwn2, jgn lah kedekut ilmu and kongsi2lah pengalaman korg sbg pengajaran.. sharing is caring, right? hah, pepatah 'biar kedekut ilmu, jgn kedekut rezeki' ni dah xleh pakai lg dah.. sbb kedekut still amalan satan right? 

tu je yg nk dikongsi, jgn tgk filem Kongsi.. jiyyah! ;)

No comments:

Post a Comment