Saturday 14 May 2011

Oh, Tipu

Mmg sejak kecil lg aku punyai satu sifat prejudis dlm diri.. asal jumpa seseorang je, mesti berprasangka buruk. susah nak percaya.. lebih2 lg kalau ade member2 baru.. mmg lah mcm2 bnd yg aku pikirkan kt otak..
'eh, dia ni apsal annoying sgt?' 'boleh percaya ke ape yg dia ckp ni?' 'muka mcm penjenayah je.. mcm penagih pun ade..' 'poyo gile mamat ni!' 'ah, kau bdk kampung je..' 'mcm bapok je aku tgk dia nih..'

itulah antara persepsi2 yg selalu terlintas difikiran(maaf kalau terasa) aku bile berjumpa dgn org yg tak dikenali.. yelah, mana taknye.. sejak skolah rendah lagi mama selalu pesan, jgn mudah percaya ckp orang lain.. byk org yg suke menipulah, kes colek-mencolek lah (kononnye nak belanja jajan kat budak2 kecik-lol xde kne mengene), kes bunuh, kes buli, kes ragut dan mcm2 akta jenayah lagi yg setimpal..

tp kadangkala sikap aku yg terlalu berprasangka buruk pd orang lain ni x disenangi oleh orang lain terutamanya rakan2 yg rapat dgn aku.. so, aku cuba jauhkan diri dari sifat itu.. dan lama kelamaan, thank God, dah takde dah..(HAHA, sbnr nye ade lg, tp sikit je lahh)

masalahnye skrg nih, aku terlalu mudah percaya kata2 org lain..tak tau lah sama ade aku ni terlalu lurus untuk percaya kata2 orang atau dunia skrg ni yg suke menipu.. maybe dorg just nk gurau2 je ke, just kidding je ke, just a lil bit je ke.. tapi takkan lah sampai nk menipu begitu kuat?! sometimes ade gak member2 yg menipu, tapi bg dorg, dorg tgh bergurau.. agak2 lah weyh.. gurau, gurau jugak.. batas still kene jaga..sudah.. aku skrg nih pun xleh nk bezakan gurau n menipu..

cakap pasal gurau, teringat pulak 'kata2 hikmah' sorg member aku nih, time dia tgh salah fhm ngan member lg sorg.. "kalau kau takleh nak terima gurauan aku, knp kau masih nk bergurau dgn aku juga?" haha

tuntasnya, aku pun tak tau lah dgn dunia zaman skrg nih.. terlalu kuat menipu (ni mesti sbb propaganda freemason lah ni- tak habis2  dgn mason)..nk percaya kt org lain mmg susah.. jgn ckp kwn rapat, keluarga sendiri pun sukar nk dipercayai.. jd ape yg perlu dibuat hanyalah.. mata pandang keatas, tgn letak didada.. :)

tu je yg nak dikongsi.. jiyyah! ;)

No comments:

Post a Comment